Na bojnom polju na kraju rata, Krishna i braća Pandava prišli su Bhishmi i poklonili se. Čak mu se i Krishna naklonio. Ovdje je Yudishtira zatražio konačni savjet od velikog ratnika. Bhishmin odgovor sada se redovito pjeva kao dio Vishnusahasraname. Saznajte više o Vishnusahasranami i naučite kako je pjevati uz jedan od naših nadolazećih tečajeva vedskog pojanja.

 

ODLOMAK IZ KOMENTARA PARAMAHAMSE VISHWANANDE

Srimad Bhagavatam

Bhishma se cijeli život borio za sjedište Hastinapure. Shvatio je da će prava osoba sjesti na pravo sjedalo. Bio je miran i opušten. Opustiti se na krevetu od strijela ne čini se mogućim, ali zbog svoje potpune nevezanosti nije osjećao ništa. Pa, što je učinio? Usmjerio je svoj um na Krishnu i zaboravio na sve ostalo. Nije razmišljao o svom kraljevstvu. Nije mislio na svoje unuke, ništa. Krishna je stajao ispred njega s četiri ruke, kao Maha-Vishnu u svom obliku Chaturbhuje. Bio je odjeven u žuto i ukrašen prekrasnim nakitom. Ovo je bio Bhishmin ishtadev i zato mu je Krishna odobrio ovu viziju. Svi ostali mogli su vidjeti samo Krishninu formu, ali Bhishma je mogao vidjeti samog Narayanu ispred sebe. Tako je u tom trenutku samo usmjerio pogled u Njega. Bhishma kaže svojim unucima: „U trenutku umiranja moja koncentracija je na Njemu. Mogu samo Njega vidjeti. On me privlači. Poput magneta, On me povlači prema sebi. Koncentriram svoj um na vozača Arjunine kočije koji je stajao s bičem u desnoj ruci, uzdom u lijevoj, pazeći da u svakom pogledu zaštiti Arjuninu kočiju. Oni koji su ga vidjeli na bojnom polju Kurukshetre, nakon smrti postigli su svoj izvorni oblik.“

Nastavlja govoriti da su oni koji su vidjeli Krishnu dok je umirao na bojnom polju, svi postigli svoj pravi oblik. Oni nisu bili samo obični ljudi. Bili su deve, polubogovi.

Svi su došli vidjeti Gospodinovu Iilu, kako bi mogli sudjelovati s Njim u Njegovoj lili. Bilo je dovoljno čak biti samo jedan od 4 000 000 vojnika, imati samo jedan pogled na Njega. Taj ih je pogled sam oslobodio. Ovdje Bhishma kaže: „Koncentriram svoj um na vozača Arjunine kočije.“ Kad se rat odvijao na bojnom polju, svi su se kretali lijevo-desno i jurili posvuda u velikim kočijama. Koncentracija svih bila je: „Otići ću i ubiti onog, ići ću ubiti i onog, ići ću i ubiti onog. Međutim, bez obzira na to što se događalo uokolo, lijevo ili desno, niti jedan put Bhishmin um nije bio udaljen od Krishne. Njegov um nije rekao: „O, Bože, Arjuna mi sada dolazi!“ ili „Duryodhana, gdje si?” Kao general vojske morao je izvršavati svoju dužnost, ali njegove su oči uvijek bile uprte u Krishnu, čak ni u Arjunu. Njegov um bio je usredotočen samo na Krishnu. Bhishma zaključuje da su oni koji su ga vidjeli u Njegovom fizičkom aspektu, licem u lice s Njim, postigli svoj izvorni aspekt nakon smrti. Čak i Duryodhana i sve Kaurave. Taj je rat bio samo Njegova igra, Njegova predstava. Jer On je Bog. A Bog ničim nije ograničen, inače, On ne može biti Bog .

On savjetuje svima: „Shvatite ovu istinu kako biste dok umirete imali viziju o Njemu. Ako umrete imajući viziju o Njemu, potpuno ste slobodni, osim ako On želi drugačije.“ Kad je Bhishma umro, stopio se s Gospodinom. Postao je jedno s Krishnom svojim umom, govorom, vidom, djelovanjem, svime. Ovaj veliki ratnik desetog dana bitke pao je na krevet od strijela i od tada je održavao svoje tijelo na životu. Nije umro dok Krishna nije bio ispred njega. Kad je Krishna došao i stao ispred njega, rekao je: „Sad sam spreman za odlazak.“ Tako je postao jedno s Gospodinom. Samo se Gospodin u njemu očitovao kao Ganga-putra. Rođen je da igra tu ulogu, a kad je završio s tom ulogom, Bhagavan mu je sam došao i omogućio mu tu viziju svog oblika Chaturbhuje. Tijekom svog života, Bhishma je bio slobodan, ali sada je postao zauvijek slobodan. Govorimo o oslobođenju, o stapanju s Bogom kao da ljudi znaju što je to. Da znate što je to, ne biste bili ovdje. Znate što je maya, zato ste ovdje. Plesali ste po njezinoj melodiji, ne samo u ovom životu već i kroz mnoge živote. Čak i ako ste čuli istinu, čak i ako znate istinu, maya je za vas i dalje vrlo važna.

S druge strane, Bhishma u svom životu nije bio vezan ni za što. Obavljao je svoju dužnost, ali nije bio vezan ni za što. U sebi je uvijek ostao smiren. Zbog toga je imao veliku privilegiju imati samog Krishnu ispred sebe koji je govorio: „Sad je vrijeme da se vratimo.“ Sam Krishna je djelovao kroz Bhishmu na taj način. Slično tome, bilo koji postupak koji netko učini u životu, to je Krishna. To ne znači da se zavaravate i kažete: „Što god radim? Pa sutra odem i ubijem nekoga?“ Budite svjesni da to nije Krishnina volja, jer Krishna to nikada ne bi tako htio! Sve dok je vaš um aktivan, morate se usredotočiti na Njega kao što je to činio Bhishma. Bhishma nikada nije dopustio da njegov um bude aktivan i sam skrene, već ga je usmjerio na samog Svevišnjeg Gospodina čak i dok se borio na bojnom polju, kada se sve kretalo lijevo-desno. Slično tome, kad prolazite kroz život, život je uvijek gadan, sve se kreće naprijed-natrag i ostanete zarobljeni u bilo čemu što radite. Gdje vam je koncentracija? Ljudi obično kažu: „Nemam vremena. Zauzet sam radeći puno posla!“ „Sjedim u uredu, ne mogu se moliti!“ Kad pitam: „Jeste li ponavljali svoju mantru?“ Ljudi vrlo često odgovaraju: „Ne, danas sam bio prezauzet.“ U Indiji, kamo god krenuli, čak i u uredima, svugdje vidite oltare ili slike božanstava. Čak i na računalima vidjet ćete Božje slike. Na vratima unutra, vani, iza vrata, na računalu, ispred vas, uvijek su male slike božanstava posvuda uokolo. Zato se kaže da su oni koji su rođeni u Indiji blagoslovljeni. Nema trenutka kada nemaju sliku Božju ispred sebe.

Zamislite da osoba umire ispred računala. Što će biti pred tom osobom? Slike božanstava i svetaca. Ali ovdje kada otvorite računalo, vidite prekrasnu mataji kako stoji polugola ili potpuno gola. Pa što se događa ako takva osoba ima srčani udar? Sljedeći će se život roditi na isti način. Neka vas ovo ne zavara. Bhishma je sjajan primjer. E sad, ovdje je rat na Kurukshetri sam život. Prolazite kroz život, ali bez obzira što se dogodilo, vaša koncentracija nikada ne bi trebala lutati lijevo-desno. Poput Bhishme, vaš um uvijek bi trebao biti usredotočen na Najvišeg, Svevišnjeg Gospodina.

 

UČIMO OD BHISHME

Dok je ležao na krevetu od strijela, okružen Krishnom i Pandavama, Yudhishthira mu je postavio svoje poznato pitanje. Bhishmin odgovor sačinjava dio Sri Vishnusahasraname. Ova molitva pjeva se u slavu gospodina Krishne, Njegove slave i lila. Ovu molitvu pjevamo svake subote u našem hramu u ashramu Shree Peetha Nilaya.

Učite od Bhishme. U siječnju će naš međunarodni tim učitelja vedskog pjevanja biti domaćin tečajeva o Sri Vishnusahasranami i nekoliko drugih molitvi učeći vas hvaljenju Krishne i lekcijama koje možemo naučiti od Bhishme.

Jedan od stihova koje ćete naučiti je iz Srimad Bhagavatama. Poslušajte ga u izvornom tekstu na engleskom.

SRIMAD BHAGAVATAM 1.9.4

dṛṣṭvā nipatitaṁ bhūmau
divaś cyutam ivāmaram |
praṇemuḥ pāṇḍavā bhīṣmaṁ
sānugāḥ saha cakriṇā ||4||

Ugledavši Bhishmu kako leži na zemlji, poput poluboga koji je pao s neba, kralj Pandava
Yudhishthira mu se, zajedno sa svojom mlađom braćom i Gospodinom Krishnom, poklonio.

Izvorni tekst na engleskom i popis tečajeva o Bhishmi koji umire u prisutnosti Gospodina Krishne pročitajte OVDJE.